ŁĄCZY NAS EDUKACJA

W związku z realizacją od dnia 01.09.2024 r. projektu „ŁĄCZY NAS EDUKACJA -ogólnopolski projekt rozwoju działań strażniczych, rzeczniczych i na rzecz stanowienia prawa w edukacji. ”nr FERS.04.06-IP.04-0054/23 finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego +, podajemy informację o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Departament Społeczeństwa Obywatelskiego Al. Ujazdowskie 1/3, 00-583 Warszawa

2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Departament Społeczeństwa Obywatelskiego

— Agnieszka H. Zdrojewska tel. kont. (+48) 512 933 672

Projekt partnerski Federacji Inicjatyw Oświatowych i Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, finansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w ramach EFS + na lata 2021-2027. Celem projektu jest wzmocnienie potencjału do działań rzeczniczych i strażniczych krajowych i europejskich (watchdog) 168 osób z co najmniej 12 organizacji pozarządowych z PL (działają w obszarze edukacji) oraz podniesienie kompetencji strażniczych dot. kalkulacji dotacji oświatowych dla placówek prowadzonych przez NGO. Dodatkowym celem projektu jest podniesie jakości działania co najmniej 12 wiejskich NGO. Cel zostanie osiągnięty podczas realizacji projektu od 1 maja 2024 do 28 lutego 2026. W ramach projektu każdy UP otrzyma 52h wsparcia szkoleniowego (szkolenie wprowadzające 20h, szkolenie specjalistyczne 20h stacjonarne i 12h szkolenia on-line). Projekt polega na przeprowadzeniu szkoleń dla przynajmniej 6 grup członków, pracowników lub wolontariuszy NGO zajmujących się edukacją i kształceniem oraz wsparciu 12 SRW/NGO. Zaplanowano 3 ścieżki szkoleniowe specjalistyczne: strażnik dotacji, promotor konsultacji, rzecznik edukacji. Projekt jest odpowiedzią na zdiagnozowane problemy i na ich podstawie określone potrzeby. Strażnik dotacji przede wszystkim podniesie swoje kompetencje w zakresie działań strażniczych dot. naliczania dotacji dla placówek przedszkolnych i szkół prowadzonych przez organizacje pozarządowe. Promotor konsultacji będzie przygotowany do wykorzystania istniejącego od 1999 roku (szerzej nieznanego i niewykorzystywanego) w prawie oświatowym narzędzia konsultacji i partycypacji jakim są samorządowe rady oświatowe. Rady oświatowe, zgodnie z Ustawą prawo oświatowe (art. 78) są organem doradczym dla organów decyzyjnych, opiniują budżety na oświatę i współtworzą politykę oświatową na swoim szczeblu. Rzecznik edukacji podniesie swoje kompetencje w zakresie znajomości organizacji i finansowania systemu oświaty, aby móc skutecznie lobbować/promować NGO w edukacji. W programie szkoleń uwzględniona zostanie specyfika obszarów wiejskich tzw. „rural proofing”. Ścieżki szkoleniowe będą łączyły wiedzę teoretyczną i praktyczną (wykłady, warsztaty, ćwiczenia, wsparcie indywidualne). Nabyta wiedza i umiejętności będą na bieżąco weryfikowane w praktyce działania w swoich organizacjach przy udziale doradców ekspertów (2000h godzin doradczych). Nad całością zadania oraz jego wydźwiękiem merytorycznym czuwa Panel ekspertów, dodatkowo zostanie przygotowany obywatelski projekt ustawy o organizacji i finansowaniu oświaty na wsi. Przewidziano do realizacji następujące zadania: Zadanie 1. Panel Ekspertów, na zadanie składają się: – 2 wyjazdy panelu ekspertów – Konkurs na teksty wolne o edukacji wiejskiej – nabór otwarty, 20 tekstów otrzyma nagrodę i zostanie opublikowana, które będą impulsami dla tekstów eksperckich, – Nabór, edycja, publikacja 100 stron tekstów eksperckich – 2 konferencję: Konwent Europejskiego Parlamentu Wiejskiego oraz Konferencja dot. Outsourcingu Działań Oświatowych – Zatrudnienie koordynatora panelu eksperckiego (FAOW) – Zatrudnienie koordynatora projektu ustawy obywatelskiej (FIO) Zadanie 2. Szkolenie Wprowadzające: Jak prowadzić dialog obywatelski na terenach wiejskich w obszarze edukacji? Szkolenie skierowane do 168/ 200 osób (działaczy, pracowników NGO/ SRW prowadzących szkoły i przedszkola na terenach wiejskich), w podziale na 8 grup po maksymalnie 20 osób (zatrudnienie 8 trenerów). Podczas szkolenia na podstawie prezentacji ścieżek szkoleniowych (Strażnik Dotacji, Promotor Konsultacji, Rzecznik Edukacji) uczestnicy dokonują wyboru ścieżki specjalizacji. Zadanie 3. SZKOLENIE specjalistyczne w 3 ścieżkach: – Strażnik Dotacji, – Promotor Konsultacji, – Rzecznik Edukacji Każda ścieżka realizowana w 2 grupach łącznie 6 grup. W ramach zadania 20h szkolenia specjalistycznego dla 6 grup (po dwie grupy na ścieżkę). Praca własna kierowana pod kier OPIEKUNÓW GRUP oraz 12h e-learningu na platformie. Zadanie 4. WSPARCIE STOWARZYSZEŃ – doradztwo specjalistyczne Doradztwo finansowe, prawne, mediacje, doradztwo w zakresie weryfikacji dotacji i subwencji, pula godzin doradztwa innego typu np. Kadry, PPOŻ, BHP, pisanie pism administracyjnych, sądowych, i in. Na podstawie diagnozy. 10 miesięcy wsparcia dla 12 stowarzyszeń po łącznie 180 h wsparcia doradczego.1 SRW uzyska 180 H wsparcia doradczego przez 10 miesięcy. (Tutaj najprawdopodobniej na etapie realizacji projektu będziemy wnioskować o zmianę i rozszerzenie wsparcia do wszystkich NGO, których reprezentanci szkolą się w projekcie zaplanowane wsparcie jest zbyt duże).

Dodaj komentarz