Przedsiębiorcze i niezależne NGO

192 godziny szkoleń

8 cykli szkoleń w 8 subregionach dla 82 organizacji pozarządowych

160 uczestników szkoleń

którzy nabyli wiedzę praktyczną i teoretyczną nt. działalności odpłatnej/gospodarczej

82 organizacje pozarządowe

biorące udział w szkoleniach

400 godzin konsultacji

dla 82 organizacji pozarządowych

424 godziny wolontariatu

1 Dziennik

Dobrych Praktyk

22 przykłady

działalności odpłatnej/gospodarczej
1 konferencja

Opis projektu

Projekt „Przedsiębiorcze i niezależne NGO” realizowany był przez Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich w okresie maj-grudzień 2015 roku. Korzystał z dofinansowania z Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014–2020.

Głównym celem projektu było wzmocnienie i profesjonalizacja 80-ciu polskich organizacji pozarządowych w zakresie prowadzenia odpłatnej i/lub gospodarczej działalności oraz zmiana sposobu ich zarządzania.

Uczestnicy

Adresatem bezpośrednim projektu było 80 organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 2 i 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności Pożytku Publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zmianami) z całej Polski. Jedynym kryterium wyboru organizacji biorących udział w szkoleniach był fakt prowadzenia organizacji pozarządowej i dobra wola nabycia wiedzy o możliwościach prowadzenia działalności odpłatnej i/lub gospodarczej. Założono także, że prace nad biznes planem i udział w projekcie nie obligują organizacji do zmian statutowych oraz do prowadzenia/otworzenia działalności gospodarczej. O uczestnictwie w projekcie decydowała kolejność zgłoszeń.

W ramach projektu udało się wzmocnić 82 polskie organizacje pozarządowe. Udział w szkoleniu umożliwił im:

nabycie wiedzy i umiejętności teoretycznych oraz praktycznych planowania przychodów i wydatków w organizacji,
ocenę konkurencyjności swojej oferty na rynku w ujęciu biznesowym,
analizę własnych zasobów (rzeczowych i osobowych) w tworzeniu ofert współpracy i prowadzenia ciągłych ofert usługi dla danej grupy odbiorców.

Dzięki realizacji projektu organizacje pozarządowe:

zweryfikowały swoje statuty – część organizacji jeszcze w trakcie trwania projektu modyfikowało zapisy, aby dostosować bieżące działania do zapisów statutowych i móc realizować swoje cele w elastyczny sposób,
odkryły albo uświadomiły sobie swoje zasoby, które są ich mocnymi stronami, na których mogą bazować przy planowaniu działalności odpłatnej czy gospodarczej,
nauczyły się też mówić językiem korzyści,
potrafią odróżnić proces/działania od usługi czy produktu,
część uczestników projektu uruchomiła działalność odpłatną i zaczyna legalnie pobierać pierwsze opłaty od uczestników zajęć, które oferują,
liderzy organizacji poprawili znajomość prawa: teraz potrafią odróżnić sponsoring od darowizny,
znają konsekwencje obu form finansowania NGO, wiedzą, że oprócz dotacji mogą korzystać z bogatej kafeterii sposobów pozyskiwania środków: poprzez zbiórki publiczne, loterie, crowdfunding czy uruchomienie działalności odpłatnej lub gospodarczej.

Działania

W ramach projektu zorganizowano osiem cykli szkoleń (po jednym dla każdego subregionu), które składały się z jednego szkolenia dwudniowego i jednego szkolenia jednodniowego (razem 24 godziny szkoleniowe). Szkolenia prowadzone były przez wykwalifikowanych trenerów – ekspertów FAOW, którzy mieli umiejętności, zdolności trenerskie oraz doświadczenie w pracy w organizacji oraz prowadzeniu odpłatnej i/lub gospodarczej działalności w organizacjach pozarządowych. W związku z tym przekazywana wiedza posiadana przez trenerów miała charakter teoretyczny i praktyczny.

W działania projektu zaangażowanych było 7 wolontariuszy, co znacznie ułatwiło proces rekrutacji, organizacji szkoleń, promocji projektu w poszczególnych subregionach Polski.

Każdy uczestnik szkolenia miał zapewniony nocleg, wyżywienie a także otrzymał drukowane materiały szkoleniowe i materiały promocyjne oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia (teoretycznego i praktycznego).

W ramach projektu zapewnione było również doradztwo dla NGO (do 5 h na jedno NGO) – prowadzone było pomiędzy 2-dniowym a 1-dniowym szkoleniem w zakresie przygotowania biznes planów. Uczestnicy szkoleń wraz z pozostałymi członkami organizacji przy wsparciu doradcy dopracowywali przygotowane na szkoleniu biznes plany dla działalności odpłatnej i/lub gospodarczej na podstawie analizy własnych zasobów i pomysłów.

Ponadto w ramach projektu został opracowany Dziennik Dobrych Praktyk, który zawierał pomysły zmian w działalności w 20 organizacjach pozarządowych z różnych branż (m.in. edukacja, kultura, sport, turystyka, rekreacja, pomoc społeczna, ochrona środowiska i ekologia, rozwój lokalny w wymiarze społecznym i ekonomicznym, prawo i jego ochrona, rynek pracy i zatrudnienie). Dziennik, jako kompendium doświadczeń, może stanowić natchnienie dla organizacji, które nie zostały objęte bezpośrednim wsparciem w projekcie, a są zainteresowane zmianą zasad działania.

Na koniec projektu została zorganizowana w Warszawie konferencja z udziałem uczestników projektu, realizatorów oraz zaproszonych gości: przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, OFOP-u. Wystąpienia podczas konferencji były poświęcone głównie wsparciu organizacji pozarządowych w zakresie rozpoczęcia działalności odpłatnej i/lub gospodarczej, funduszom europejskim na ich działalność i rozwój w następnym okresie programowania. Konferencję zaszczycił swoją obecnością Wiceminister Ryszard Zarudzki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który podzielił się z uczestnikami swoją wiedzą na temat działalności organizacji społecznych na terenach wiejskich, ale także przedstawił wyzwania, które widzi na początku swojej służby w Ministerstwie.

Zdjęcia z projektu

Dodaj komentarz